Słowniczek
Tryby gry
- 2Up1Down
- Kategoria polegająca na dojściu jak najwyżej drogą kolejno skoku o dwa schodki i zejścia o jeden.
- Clock Crush Challenge (CCC)
- Prosty tryb gry (wymyślony prawdopodobnie na forum turniejowym IcyDome), polegający na dojściu jak najwyżej do czasu danego przyspieszenia. Uwaga: wyniki w tej kategorii można liczyć dwojako - albo pod kątem piętra, na wysokości którego znajduje się w momencie wybicia dzwonka Harold, albo pod kątem ostatniego piętra, którego dotknął.
- Cartwheel Masters League (CML)
- Kategoria polegająca na wykonaniu jak największej liczby
obrotowych
skoków pod rząd. Inna nazwa to Whoppiedurlieboo Masters (WM). - Combo
- Podstawowa metoda zdobywania punktów. Jest to wykonanie co najmniej dwa razy skoku o co najmniej dwa schodki, a następnie wykonanie skoku o jeden schodek, zejście na piętra niżej lub odczekanie do czasu wyczerpania się paska kombosa. Wówczas dostajemy premię punktową, której wartość zależy od liczby pokonanych w trakcie komba pięter. Uwaga: jeżeli spadniesz poza ekran podczas wykonywania kombosa, premii nie dostaniesz. Combo wymyślił Johan Peitz.
- Floor
- Kategoria najbardziej podstawowa z możliwych. Polega na dojściu jak najwyżej. :) Jej autorem jest Johan Peitz.
- F00l Masters League (FML)
- Kategoria polegająca na dojściu jak najwyżej podczas trwania jednego kombosa, a następnie wypadnięciu poza ekran nie zakończywszy go. Za autora tego trybu uznaje się wiko - doktora.
- Hardcore Mashing Masters (HMM)
- Kategoria polegająca na
dojściu jak najwyżej naciskając klawisz skoku tak wiele razy, jak to możliwe
. W celu ustalenia wyniku należy po zakończeniu gry zastosować poniższy wzór:
Gdzie ptr to liczba zdobytych piętera a spc to liczba wciśniętych klawiszy skoku. - Jump Combo (JC)
- Kategoria polegająca na zaliczeniu jak najwyższego kombosa, w którym wszystkie skoki są skokami o określoną ilość pięter. Jej podkategorie to JC2 (dla skoków o dwa piętra), JC3, JC4 i JC5. Inna nazwa to Just Combo (JC). Twórcą trybu jest Czech, Honza Hermann.
- No Bounce Jump (NBJ)
- Tryb gry opracowany przez tajka, polegający na - jak sama nazwa wskazuje - dojściu jak najwyżej bez odbijania się od ścian. Jako że nie da się stwierdzić, czy dany gracz odbija się od ścian inaczej, niż "na oko", jest to tryb nieoficjalny. Posiada dwie podkategorie: Only Left Wall Jump (OLWJ) oraz Only Right Wall Jump (ORWJ). Inna nazwa to No Wall Jump (NWJ).
- N00b Masters League (NML)
- Pierwszy i najbardziej rozpowszechniony spośród nie wbudowanych w grę trybów gry. Kategoria ta polega na dojściu jak najwyżej w taki sposób, aby wartość reprezentująca najwyższy kombos powtórki wynosiła zero. Osiągnąć ten cel możemy grając w trybie FML, UNML lub też skacząc co 4-5 schodków i anulując nowo rozpoczęte kombo skokiem o jeden schodek. Twórcą jest ShockedFrog.
- No Hands-Two-Only (NO-H2O)
- Nieoficjalna kategoria polegająca na graniu tylko jedną ręką. Nie wolno zmieniać domyślnego sterowania. Picie podczas gry - pomimo wolnej ręki - jest niezalecane. :)
- Ogólny Współczynnik Wyniku (OWW)
- Nie jest to w dosłownym znaczeniu "tryb gry", ale raczej wymyślony przez Domię sposób obliczania wartości powtórki (chociaż nadal można tworzyć oparte na nim turnieje). Polega na tym, aby dodać do siebie najlepsze kombo danej powtórki, liczbę pięter, do których w niej dotarto oraz liczbę punktów (podzieloną przez 100). Wzór:
- ProFloor
- Jeden z niewielu trybów gry, który wymaga ściągnięcia specjalnego hacka (tutaj - stworzonego przez RamboBonesa). Uruchomienie gry tym poprzez ten plik powoduje skrócenie schodków o ok 25%. Idealny do treningu :) uwaga: powtórki z ProFloora i normalnego IT nie są kompatybilne - nie możesz odtworzyć powtórki z jednej wersji w drugiej i na odwrót.
- Radical Rejump Masters League (RRML)
- Stworzona przez ChessWhiza kategoria polegająca na dojściu jak najwyżej z włączoną opcją rejump oraz klawiszem skoku wciśniętym tylko raz podczas całej gry. Aby zweryfikować poprawność powtórki w tym trybie należy przeciągnąć jej ikonę na ikonę odpowiedniego skanera. Uwaga: pamiętaj, że naciśnięcie spacji w celu pozbycia się ekranu z informacjami na temat danych przebytej gry także liczone jest jako wciśnięcie klawisza skoku! Aby pozbyć się go w
bezpieczny
sposób należy trzymać ów wciśnięty z początkiem gry klawisz tak długo, aż po zakończeniu gry problematyczny ekran zniknie samoczynnie. Można także po zakończeniu gry nacisnąć Esc. Inne nazwy to Radical Rejumpers (RR) lub Rejump Masters League (RML). - Royal Flush Combo
- Wyzwanie polegające na wykonaniu w trakcie jednej gry kombosów zaliczających się do wszystkich istniejących przedziałów piętrowych (w kolejności od
Good!
doNo way!
. - Score
- Kategoria polegająca na uzyskaniu podczas jednej gry jak najwyższej sumy punktów. Wliczane są do niej premie z kombosów oraz premia za ilość pięter.
- The Fastest (TF)
- Opracowana przez Syo kategoria polegająca na jak najszybszej grze. Wynik w tym trybie obliczymy dodając do siebie sumę CCC ze wszystkich pięciu uderzeń zegara.
- The Slowest (TS)
- Kategoria przeciwna do powyższej, polegająca na jak najwolniejszym poruszaniu się po wieży.
- Ultimate N00b Masters League (UNML)
- Restrykcyjna wersja NML, gdzie skakać w górę wolno tylko o jeden schodek.
- Total Outcome Ratio (TOR)
- Angielska nazwa -> OWW.
- Oprócz powyżej wymienionych trybów istnieją również tryby "łączone" - tutaj jedyną granicą jest nasza wyobraźnia ;] Przykłady:
- CCCC lub CCCCombo (gramy na CCC w trybie combo)
- CCC2ComboNBJNO-H2O (grając jedną ręką - NO-H2O, nie odbijając się od ścian - NBJ, należy zrobić jak największe combo do drugiego wybicia zegara - CCC2Combo)
- RMLJC5WM (zrobić jak najwięcej skoków "obtotowych" - CML, skacząc co 5 schodków - JC5, grając z wciśniętą spacją - RML)
... i tak dalej ;) Oczywiście charakterystyczną cechą tych trybów jest fakt, iż trudno nagrać jakąkolwiek powtórkę grając w ten sposób :D
Modyfikacje, programy
- Allegro
- Biblioteka programistyczna umożliwiająca uruchomienie gry (oraz opartego o nią grabbera).
- FastFloor
- Zmieniony plik .dll przyspieszający grę o około 20%
- Fun Mode Switcher
- Program ułatwiający tworzenie oraz kasowanie pliku odpowiedzialnego za przechodzenie do Fun Mode
- Grabber
- aplikacja służąca do wymiany zasobów multimedialnych w grach opartych na bibliotece Allegro (między innymi Icy Tower) - czyli po polsku ;) program do przeglądania (oraz ewentualnej podmiany) grafik w plikach typu dat - w praktyce umożliwia to tworzenie własnych modów i profesjonalnych postaci.
- hack
- (Wg mojej interpretacji) umożliwia zmianę fizyki gry (np. jej opóźnienie lub przyspieszenie) albo dodanie do niej nowych opcji. Przykłady hacków: FastFloor, ProFloor.
- Icy Tower Mod Switcher
- Program umożliwiający uruchamianie gry w połączeniu z różnymi modami graficznymi bez konieczności ręcznej podmiany odpowiedniego pliku
- Icy Tower Profile Generator
- Program wprowadzający do gry profile użytkowników. Dla każdego profilu generowane są osobne wbudowane listy rekordów
- ITR Checker
- Program porównujący informacje o wynikach zapisanych w nagłówku pliku powtórki z wynikami wynikającymi z jej zawartości. Wykorzystywany między innymi przy weryfikacji rekordów wysyłanych na obecną oficjalną listę rekordów
- ITR Scanner
- Program analizujący powtórkę i zwracający statystyki dotyczące ilości uderzeń w poszczególne klawisze podczas jej trwania. Stosowany na przykład przy sprawdzaniu poprawności powtórek w stylu RRML
- Kalkulator K+
- Program udostępniający wygodny interface graficzny podczas analizy wyników gracza metodą K+
- ProFloor
- jeden z niewielu trybów gry, który wymaga ściągnięcia specjalnego hacka (definicja niżej) stworzonego przez RamboBonesa. Uruchomienie gry tym poprzez ten plik powoduje skrócenie schodków o ok 25%. Idealny do treningu :)
- RamboMod
- Połączenie FastFloor oraz ProFloor umożliwiające jednoczesną zmianę prędkości gry oraz długości schodków w zależności od ustawień
- Retro Tower
- wysoko ceniony wśród graczy mod sprowadzający wizualną stronę gry do czerni i bieli oraz eliminujący wszystkie poza niezbędnymi elementy graficzne wieży
- SolidFloor
- Zmieniony plik .exe sprawiający, iż schodki stają się całkowicie materialne - nie można przeniknąć ich od dołu tak samo, jak od góry
Pojęcia, terminy
- Free Lunch Design (FLD)
- szwedzka firma (lub raczej stowarzyszenie) twórców darmowych gier komputerowych (pod "przywództwem" Johana Peitza) tworzących darmowe i zazwyczaj bardzo grywalne gry komputerowe - między innymi Icy Tower, serie "Alex" i "Happyland". Ich motto brzmi "Graphic is nothing. Gameplay is everything" (w wolnym przekładzie - grafika jest niczym, grywalność jest wszystkim). :)
- Ghost Floor (GF)
- (schodek - duch) - najbardziej znienawidzony bug w historii Icy Tower, polegający na losowym generowaniu schodka niematerialnego - postać nie zatrzyma się na nim, tylko przez niego przeleci, co w większości przypadków oznacza dla gracza koniec gry. Występuje wyłącznie w wersji 1.2/1.2.1 - jego szkodliwość (wszystkie trzy najlepsze pod katem pięter powtórki świata w IT 1.2 zakończyły się wlaśnie z powodu GF-ów) i powszechność (może wystąpić w każdym obszarze Wieży) była główną przyczyną podjęcia przez Johana Peitza pracy nad uwolnioną od niego wersją 1.3.
- K+
- Opracowana przez Johna Beaka metoda obliczania obiektywnej pozycji danego gracza na danej liście rekordów (obejmującej kategorie kombosów, punktów i pięter). K+ obliczamy dzieląc np swój rekord w combo przez np aktualnym rekordem świata. K+ gracza to wyrażana w procentach średnia z wyników dla poszczególnych kategorii (zazwyczaj score, floor i combo; czasem też NML) - rozróżniamy wówczas K+ światowe (biorące pod uwagę rekord świata/nasz rekord) i K+ narodowe (np rekord polski/rekord gracza). Oprócz tego K+ można wykorzystywać w turniejach - wynikiem wtedy jest %, a punktem odniesienia - najlepszy wynik w danej rundzie/kolejce. Takie turnieje należą niestety wciąż do rzadkości - w tym momencie K+ wykorzystywany jest głównie na listach rekordów - między innymi na naszej. Wzór (gdzie Xn to nasz rekord, a Xp to rekord przeciwnika):
- levcom
- Skrót opracowany dawno temu na forum FreeLunchDesign (chyba przez milkmanajb2000), pochodzący po prostu od "level combo" i to też oznaczający, czyli po prostu fajny angielski zamiennik "kombosa" (dzisiaj już niestety zapomniany). :)
- mod
- Icy Tower z podmienionymi grafikami i/lub dświękami. Jego instalacja sprowadza się do ściągnięcia z internetu zmienionego pliku .dat i podmienieniu go pod oryginalny data.dat gry.
- rejump
- (polski wieloskok) - opcja gry (do ustawienia w "controls") sprawiająca, że gdy tylko Harold wskoczy na schodek natychmiast skoczy dalej. Granie z rejumpem zazwyczaj zabezpiecza przed przypadkowym "zahaczeniem" o schodek i upadkiem/zmarnowaniem komba, ale za to powoduje, że gra staje się bardziej ryzykowna, jako że możesz wtedy nie mieć czasu na decyzję, gdzie skoczyć ze schodka, na którym aktualnie się znajdujesz. Jak będziesz grał zależy tylko od ciebie, ale radziłbym zdecydować się na początku kariery w IT, bo póśniej przyzwyczajeń nie zmieni się tak łatwo.
- skin
- Bardziej poprawna nazwa tego, co zazwyczaj nazywa się modem, chociaż można się spotkać z tym określeniem także w przypadku postaci.
Autor: petr