Propozycje zmian
Johan pyta (o co? - doczytaj newsy o IT 1.4!), my odpowiadamy! Pierwszy merytoryczny komentarz w temacie o nowej wersji IT zamieścił John Beak. Oto jego post, z moim pogrubieniem najciekawszych smaczków (do końca artykułu będę w ten sposób oceniał najlepsze pomysły):
Epicka wiadomość!
Oto kilka moich pomysłów, chętnie je przedyskutuję:
* poprawki i podkręcanie
- sprawić by, jak za czasów 1.2, dało się grać UNML na czwartej prędkości
- naprawić problem z szybkim przewijaniem powtórki, o ile da się go zlokalizować
* nowe tryby punktacji (kategorie)
- mniej więcej wszystkie kategorie które mamy na światowej liście rekordów - NML, FML, UNML, JCx, CCCx, multi reward (wyjaśnienia w naszym Słowniczku).. sugeruję by było to ukryte dopóki gracz trgo nie włączy, w celu nie dziwienia/straszenia nowych
* nowe szalone rzeczy
- zmieniacz modów wewnątrz gry.
- umieścić ochronę przed spowalnianiem znaną z wersji 1.3.2 beta. powinno być trudno to złamać.
- umieścić znane z dodatkowych programów (w naszym downloadzie - przyp. petr) zmieniacze długości schodków i początkowej prędkości gry (a także te zmieniające kierunek grawitacji i powodujące, że przez schodek nie da się "przelecieć" od jego spodu). Dzięki temu każdy miałby do tego dostęp. (byłby to długo oczekiwany tryb treningowy! - przyp. petr)
- być może dodać też zmieniacz prędkości.
- ...oraz, oczywiście, sprawić by dane o ustawieniach z jakimi ugrano powtórkę zapisywały się w jej nagłówku. w związku z czym, dotychczasowa lista rekordów powinna zostać zresetowana.
Noo.. Jeśli chociaż część z tego została zrealizowana, 1.4 już zapowiada się FENOMENALNIE! A to dopiero początek. Dalej trzech forumowiczów niezwykle ambitnie "zgadza się w 100% z JB", ale jeden z nich - PaperclipGames - rzuca niedbale coś o nowych nagrodach za combosy (jak wiadomo, najwyższa to NO WAY! za kombosa o wartości większej niż 200, a ten wynik już ładnych parę lat temu przestał być barierą do pokonania tylko przez mistrzów..) i nowych piętrach (aktualnie mamy ich 11, ale i tutaj sytuacja jest podobna - rekordy floor są od dawna o wiele wyższe niż 1100). Co prawda światowa czołówka nie korzysta z tego typu upiększaczy graficznych (znanych zbiorowo jako "eye candy", możliwe do zablokowania w options), a tylko ona miałaby możliwość podziwiania nowego kolorowego (może różowego albo żółtego w ciapki) schodka 1600-1700 czy motywującego napisu pojawiającego się od 800 do 1000 combo.. Ale co tam.. ;)
Potem znowu odzywa się JB i mimo wszystko proponuje wprowadzenie prostego trybu multiplayer na takiej zasadzie, że kilku graczy gra przy jednym komputerze. Polegałoby to na znanym np z serii gier Tony Hawk's systemie HORSE (gracz któremu nie uda się pobić wyniku poprzednika dostaje literę, przegrywa ten kto pierwszy zbierze całe słowo) lub gra na czas - gdy bijemy rekord przeciwnika jemu włącza się stoper który odlicza czas jaki pozostał mu do pobicia nas. Na oko powinno być to proste do zrobienia, czy będzie - niedługo się okaże. Dalej: bezpośredni upload powtórek z poziomu gry na serwer ITC (rozwiązałoby kwestię wrzucania gdzieś powtórki podczas turniejów). Z tym może być trudniej - ITC od jakiegoś czasu jest martwe (jego popularność przerosła wyobrażenia FLD i możliwości ich serwerów) i nie zanosi się, by miało być w najbliższym czasie ponownie uruchomione, a tym bardziej z dodatkową funkcjonalnością (która oznaczałaby de facto że w każdej minucie kilkudziesięciu graczy na świecie wysyła jakiś replay). To troche za dużo jak na niekomercyjny projekt..
Potem znowu kilka jałowych postów bez większego przesłania, aż w końcu odzywa się Syo - człowiek mający opinię kopalni pomysłów, nie tylko jeśli chodzi o IT. Dlatego jego post również przytoczę (niemalże) w całości :>
Pisałem to nie czytając żadnej z poprzednich wiadomości.
Nie mam nieskończonej pamięci więc jeśli coś wpadnie mi jeszcze do głowy, dopiszę to.
KONIECZNE USPRAWNIENIA
0. Uniemożliwić spowalnianie i oddzielić powtórki ugrane za pomocą ITFC (Icy Tower Floor Controler, zmieniacz długości schodków) i ITC (Initial Speed Charger, zmieniasz początkowej prędkości) od innych.
USPRAWNIENIA MENU OPCJI (options)
1. Menu profilów - czasem przy jednym komputerze jest więcej graczy niż jeden. Jeden może być słabszy, drugi silniejszy. Dlaczego nie stworzyć oddzielnych profili (mod, postać, lista rekordów, inne ustawienia gry) dla każdego z nich?
1.1. Aktualny profil - pokazuje profil który jest aktywny
1.2. Zmień profil - wybór profilu
1.3. Nowy profil - tworzy nowy
Uwagi: jeśli to możliwe, utworzyć międzynarodową listę rekordów i - oczywiście - moduł myFLD w grze (ale tylko wtedy jeśli ITC byłoby stabilne). Profil powinien być edytowalny w folderze gry: c:\games\icytower1.4\data\profiles. (podobną funkcjonalność oferuje tylko Icy Tower Profile Switcher, ale jest dość toporny w użyciu - przyp. petr)
2. Możliwość szybkiego restartu gry (klawisz / opcja w grze) - odpalenie kolejnej gry bez latania przez te wszystkie menu jeśli coś pójdzie nie tak, i/lub zmniejszenie przerwy między dwoma grami (coś jak szybki respawn w grach FPP)
3. Sekcja rekordów - nie licząc przedłużenia listy w głównym menu - dlaczego nie zrobić tak: w głównym menu pozostawić tylko TOP3 dla każdej kategorii, umieszczając jednocześnie w menu opcję gdzie widoczne byłoby TOP10 lub nawet więcej?
4. Łatwy zmieniasz modów - jakiś czas temu był program do tego (Icy Tower Mod Switcher, uwaga jak wyżej - przyp. petr) - dlaczego nie dodać tego do gry? To mogłoby naprawdę pomóc niedoświadczonym graczom..
POZOSTAŁE USPRAWNIENIA
5. Pokazać miejsce które zajmujesz na liście gdy bijesz rekord (lub na tą listę się po prostu dostajesz)
6. Rozwinąć kategorie - jest kilka kategorii które mogą być zautomatyzowane i rozumiane przez system gry - na przykład NML, UNML, RRML, JC2, CCC, TF które nie mają w grze swoich list rekordów.
USPRAWNIENIA-MARZENIA
7. IcyQuest / IcyAdventure (seria półturniejów organizowanych przez Syo na forach - gracze wykonywali różne zadania, np ugrywali w jednej powtórce 10 razy "GOOD" i otrzymywali za to punkty) - to mogłoby być dodane jako nowa opcja do wyboru w głównym menu (zaraz pod "start game"). Zasady? Po prostu jak normalne IcyQuest - zadania do wykonania. Na start można zrobić listę 50 czy 60 zadań, ale raczej nie powinno być problemem patchowanie (uaktualnianie) pliku odpowiedzialnego za IQ jeśli ktoś wymyśliłby coś nowego? Oczywiście, wielkim problemem byłoby sprawdzanie czy zadanie zostało wykonane - dlatego jest to "marzenie". Skoro marzenie o IT Online zostało zakazane na samym początku tego tematu, musiałem pomyśleć o czymś innym.
Potem pada jeszcze aluzja do beta-testingu. Jak pamiętają starsi stażem gracze, zarówno przed publikacją wersji 1.2 jak i 1.3, Johan Peitz namaścił na testerów elitarną grupę graczy, która miała wyłączny dostęp do testowych wersji gry. I tym razem ten moment zapewne nastąpi - stwierdza JB, powołując się własnie na Johana. Następnie Davo z racji narodowości podaje kilka przykładowych nowych nagród za kombosy - Marvelous, Tremendous, Fabulous, Remarkable, Terrific, Incredible.. Przy okazji - inne propozycje, podane kiedyś przez Johna Beaka: Impossible! Suicide! Insane! Holy Shit! (:D) oraz Syo: Impossible! Stunning! Outstanding! Unreal! Insane! Crazy! Explosive! Galactic! .. Kto ma chwilkę czasu, może sobie potłumaczyć. ;) Czy któreś z nich zostaną wykorzystane? O ile w ogóle coś się w tej kwestii zmieni?.. Przekonamy się..
W końcu odzywa się Johan, dziękuje za wszelkie propozycje i prosi o jeszcze chwilę czasu na komentarz. Potem kolejny punkt dopisuje Syo:
8. Statystyki statystyki statystyki! - dodatek w menu options, nazwany "game stats". Mogłoby to zawierać wiele interesujących rzeczy, takich jak:
Czas wszystkich gier (licznik czasu Ilość zagranych gier ("zagrana gra" to gra w której gracz ją zaczyna i kończy.. upadając oczywiście) Suma przeskoczonych pięter (kalkulatur zliczający wszystkie schodki z "zagranych gier") Średnia schodków na grę (suma przeskoczonych pięter / ilość zagranych gier =) ) Najlepszy wynik floor (pokazuje rekord we floor) Suma zrobionych kombosów Średni kombos Najlepsze combo Suma zdobytych punktów Średnia punktów na grę Rekord score Najlepsze NML, UNML, CCC1-5, średnie CCC, najlepsze TF, JC2 odblokowane rodzaje schodków Zainstalowane mody, postacie
..i tak dalej. Wspaniałe byłoby gdyby razem z tym dodać funkcjonalność profili.
8.1. Wbudowany słowniczek - jeśli statystyki znalazłyby się w grze, proponowałbym aby ich czcionka była mniejsza, tak jak w load replay. Wtedy, kiedy podświetlasz konkretną statystykę, na przykład najlepsze NML, pokazuje się krótkie wyjaśnienie zarówno statystyki jak i kategorii. W tym przypadku byłoby to "Twój najlepszy wynik w NML. NML - dotrzyj jak najdalej bez ani jednego kombosa".
O statystykach była mowa przed premierą 1.3, ale jak wiemy ostatecznie nie znalazły się w niej (prawdopodobnie nie były nawet rozważane). Jest to dobry przykład funkcjonalności "tuningującej" grę, ale nie poprawiającej jej samej w sobie - chyba właśnie o coś takiego chodziło Johanowi :>
Aurel300 wspomina między innymi o trybie multiplayer jeszcze innym niż miał na myśli JB - sugeruje podzielony ekran (wtedy jednocześnie grałoby 2-4 graczy). Do idei profilów dodaje zabezpieczanie ich hasłem i sugeruje Johanowi inne spojrzenie na kwestię spowalniania (operując terminami raczej niezrozumiałymi dla normalnych czytelników tego tekstu ;) ).
Baswai proponuje by przemyśleć od początku cały system punktowy. Zauważa, że za 1000 combo + 2500 floor w jednej grze dostaje się mniej punktów niż za 1050 combo + 1500 floor, mimo że ugranie tego pierwszego wymaga więcej umiejętności. Brak mu jednak konkretniejszych propozycji.. Potem zauważa jeszcze że wygodne byłoby umieszczenie opcji "stale wciśniętej spacji" do RRML - dzięki czemu nie trzeba by trzymać jej dłonią cały czas i martwić się że np jedno bycie potrąconym przez kogoś zepsuje całą grę.
Potem wraca JB sugerując, że postacie mogłyby być szersze/wyższe niż dzisiaj (aktualnie największą możliwą postacią jest chyba słynny jednokolorowy prostokąt devastatora, zajmujący cały przeznaczone dla postaci obszar).
W końcu coś czego do tej pory nikt się nie tykał - grafika. Co prawda już na starcie zostało wyraźnie powiedziane, że 3D odpada, ale D_vonk zwraca uwagę że pewne rzeczy można poprawić i bez tego: Wszystkie schodki wyglądają jakby były zakurzone, mogłyby być bardziej "3D"; to samo tyczy się Harolda, i co najważniejsze, eye candy. Jak dla mnie jest to wchodzenie na ruchome piaski, bo zbyt duże podrasowanie grafiki IT (jeszcze na poziomie 2D) mogłoby uniemożliwić grę na starszych komputerach (co teraz jest największą siłą tej gry) i zabić część grywalności..
petr dziwi się, że nikt dotąd nie wspomniał o tłumaczeniu gry. Marzy mu się przetłumaczenie jej na wszystkie znane społeczności języki, oraz podbój nowych chłonnych rynków, takich jak Chiny czy Japonia. Niestety, do tej pory Johan był temu wyraźnie przeciwny.. Na koniec pada idea przewijania powtórek do tyłu.
W kolejnym poście JB pierwszy raz pada nazwa custom settings, czyli wspominanej już na samym początku funkcjonalności oferującej zmianę długości schodków, początkowej prędkości gry itp. Idea ta zdąrzyła nieco dojrzeć - tym razem proponowane jest utworzenie wbudowanych trybów gry (klasyczny, ProFloor itd) oraz umożliwienie samodzielnego grzebania w przeróżnych ustawieniach. Każdy z takich trybów powinien mieć osobną listę rekordów i odblokowywanie schodków, aby wyraźnie odróżnić że są to inne rodzaje gry.
Syo sugeruje by do gry domyślnie dołączyć kilka modów stworzonych przez społeczność (najsłynniejsze to Retro Tower, CheeseMod i Modern). Poza tym, chętnie widziałby w grze wstawki "Harold says", czyli po prostu porady dla początkujących graczy.
Na ten moment to wszystko.. Minęło 6 szalonych dni podczas których padło mnóstwo propozycji. Johan właśnie ogłosił, że wybrał i spisał prawie sto z nich! Co będzie dalej?...