Postępy w pracach
20 lutego - zaledwie 16 dni po oficjalnej informacji, że prace nad IT1.4 się rozpoczną - Johan opublikował pierwszy odcinek swojego "progress log", czyli dziennika postępu pracy:
Ok, jako że prace nad nową wersją trwają już od jakiegoś czasu, nadszedł czas na pierwszy wpis w tym dzienniku. To może wyglądać tak jakby wiele wydarzyło się przez ten czas, ale tak nie jest. ;)
Tak czy owak, jestem naprawdę szczęśliwy pracując znów nad IT. Odpalenie starego kodu nie było tak straszne jak obawiałem się że może być, wszystko to działa całkiem nieźle. Mam na myśli fakt, że ten kod ma już osiem lat i częściowo jest już w kiepskim stanie. Ale poradzę sobie z tym. ;)
Jedną z pierwszych rzeczy jaką zdecydowałem się zrobić, to zmiana palety grafiki z 8-bitowej (256 kolorów) na 16-bitową (65536 kolorów). To oznacza że będziecie mogli tworzyć nowe rodzaje postaci nie będąc ograniczeni tą starą paletą. Poza tym, to oznacza że zamierzam lekko zaktualizować grafikę aby dać jej świeższy wygląd. W związku z tym mnóstwo starego kodu musi zostać napisana od nowa, co zajmie trochę czasu.
Kolejną rzeczą na mojej liście do zrobienia były profile. Naprawdę chyciałbym zmieścić w nich mnóstwo rzeczy aby gracze mieli wiarygodne potwierdzenie rzeczy których dokonali w grze. Już teraz gracze mogą tworzyć nowe profile, pozwalając wielu osobom używać do IT tego samego komputera. Oprócz tego, jest oczywiście profil dla gościa. Zmieniacz profili to wciąż wielki galimatias, ale w razie czego naprawię to. Póki co, mierzone są następujące statystyki, ale planuje dodać ich więcej:
* floor, score, combo
* średnie floor, score, combo
* jcx, cccx, fml, nml
Oprócz tego naprawiłem kilka starych błędów, na przykład ten który umożliwiał rozpoczęcie nowej gry z tym samym układem schodków co poprzednio.
Ładny kawał czasu zajęła kwestia spowalniania. Nie zamierzam temu zapobiegać, ale mam nadzieję że będę w stanie zmierzyć to właściwie i umieścić informacje o tym w pliku powtórki. W ten sposób system listy rekordów (Wasz, mój, kogokolwiek) będzie mógł zdecydować co z tym zrobić. Myślę że będzie to działać i wyłapie wszystkie możliwości spowalniania. Testowałem to z czterema różnymi narzędziami, z różnymi ich kombinacjami i udało się.
Poza tym, zrobiłem kilka drobnych zmian takich jak zmiana czcionki i tak dalej. A teraz nadszedł czas na obiad. Cheers!
Jak widać już od samego początku Johan zajmuje się wieloma z lepszych pomysłów które padały na forum oraz dodał coś o czym dosłownie nie było - zmiana palety gry! Może to wydawać się nieistotne, ale naprawdę - każdy kto kiedykolwiek robił jakąś postać czy mod, wie o czym mówię - to spowoduje, że IT wreszcie przestanie wyglądać jak gra pamiętająca czasy Windows 95, będzie po prostu ładniejsza i nowocześniejsza! :>
Syo w komentarzu pod tym wpisem słusznie zauważył, że niezwykle przydatna byłaby możliwość eksportowania profilu w plik tak, aby potem można było zaimportować go do IT1.4 na innym komputerze (zachowując swoje ustawienia, rekordy itd). Poza tym pyta, czy 1.4 będzie miało kilka wersji językowych? Na to pytanie natychmiast odpowiada - jest to jedna z rzeczy na jego liście, ale do zrealizowania .. w następnej wersji IT. :> Przyszłość czeka nas znakomita! Tymczasem - kolejny większy wpis, opublikowany 24 lutego:
Miło jest słyszeć że lubicie to co Wam powiedziałem :D
Ostatnie kilka dni w pracy były raczej gorączkowe, ale dzisiaj miałem luksus spędzenia całego dnia nad Icy Tower. A co to był za dzień! Postęp jest ekstremalny, wciąż muszę się powstrzymywać przed bawieniem się nowymi funkcjami. ;)
Tak czy inaczej, od ostatniego razu zaimplementowałem nowy wygląd highscores. Lista rekordów nie jest już dłużej widoczna w głównym menu - jest dostępna w menu gry. Gdy już się tam dostaniecie, pokazuje się DŁUGA lista we wszystkich kategoriach. Każda z kategorii posiada pięć slotów na rekord więc miejsca jest wiele. :) A, właśnie, powinienem wspomnieć że gdy używacie swojego profilu, Wasza nazwa profilu jest automatycznie dodawana do listy rekordów. W trybie gościa, wciąż musicie wpisywać swoje inicjały. Co więcej, za każdym razem gdy pobijecie swój własny rekord (w jakiejkolwiek kategorii) powtórka jest automatycznie zapisywana w Waszym folderze powtórek.
Odkąd gra zmierza w kierunku tylu fajnych nowych rzeczy, zdecydowałem się dodać rangi. Kiedy zaczynasz ze świeżym profilem nie masz żadnej rangi, ale gdy ulepszasz swoje statystyki, ranga zmierza od F do A (i jeszcze trochę dalej). Im wyższa ranga, tym trudniej zdobyć kolejną. Rangi bazują na rekordzie we floor, combo i CCC1 i powinny być łatwym sposobem na porównywanie ze sobą umiejętności graczy.
Oprócz tego, zrobiłem tak, aby wszystkie okienka pop-up, menu czy alerty przybywały ślizgając się w wymyślny modny sposób zamiast po prostu pojawiać się znikąd.
Jednakże, największa moim zdaniem zmiana przybyła dzisiaj, gdy zacząłem prace nad custom game mode (tryb treningowy mający umożliwiać zmianę długości schodków, prędkości początkowej itd - przyp. petr). Otwiera on tyle interesujących możliwości. W custom game możecie grać zmieniając trzy parapetry: długość schodków, początkowa prędkość i grawitacja. Jestem pewien że jesteście świadomi, że otwiera to możliwość gry na bardzo wiele sposobów. Niektóre z nich są niegrywalne, inne za łatwe, ale wszystko pomiędzy tym jest bardzo zabawne i warte gry. Ustawienia te są oczywiście zapisywane w powtórce, więc mogą być one łatwo użyte w szalonych turniejach. Whoooo!
To wszystko na teraz. Nie cieszcie się za bardzo. ;)
Rzeczywiście, WHOOOOO! :D Pomijając już rangi, które są absolutnie doskonałym pomysłem - będzie tryb treningowy! Coś na co czekaliśmy co najmniej od czasów wersji 1.2, czyli od.. ponad pięciu lat! Ale oczywiście, społeczność nie byłaby sobą gdyby trochę nie ponarzekała! Zaczął Syo, zauważając że taki sposób liczenia rang (m.in. ignorujący wyższe CCC niż pierwsze) nie będzie tak do końca sprawdzał się jeśli chodzi o lepszych graczy. Zwrócił też uwagę na fakt, że szkolny system ocen (od F do A, znany np w krajach anglosaskich) jest dość .. nudny, i zaproponował pomoc społeczności w wymyśleniu ciekawszych nazw. Poza tym zauważył, że w związku z tymi wszystkimi "bajerami" (chodzi tu zwłaszcza o custom mode) przydałby się nowy, porządny ITRChecker (program do sprawdzania powtórek, używany głównie przez organizatorów turniejów). Niektórzy poszli jeszcze dalej - zasugerowali, by ITRChecker był zintegrowany z IT.
Padają kolejne propozycje: ITRChecker umożliwiający automatyczną analizę wielu powtórek i zapis danych do pliku (zaakceptowane), podniesienie rang zaproponowanych przez Johana - aktualne (teraz oznaczone już jako OLD) są za niskie dla lepszych graczy (tu dyskusja wciąż trwa). Kilka osób zaczęło też rozważać kwestię nowej listy rekordów: okazało się, że owe "pięć slotów" oznacza pięć miejsc dla pięciu graczy. Ale co jeśli ktoś gra w IT sam (większość, mimo wszystko)? Dostanie tylko po jednym wyniku w każdej kategorii?.. Możliwe rozwiązania to pozostanie przy starym stylu listy, umożliwić zmianę między nimi lub dodać funkcję umożliwiającą porównywanie profili ze sobą. Poza tym, Johan wspomniał coś o nowej grafice, tworzonej przez grafika imieniem Emanuel... A oto kolejny news, z 26 lutego!
O tak, maszyna aktualizująca Icy Tower gotuje się z wysiłku!
Zaktualizowałem rangi jeszcze raz (link). Myślę że jesteśmy coraz bliżej i bliżej. Rangi będą opierać się tylko na rekordach, nigdy na średnich - to byłoby zbyt krzywdzące i słabo motywujące.
A oto dzisiejsza aktualizacja - dodałem numer wersji do profilu, na wypadek zmian w przyszłości. W grze przerobiłem ekran końcowy; zamiast napisu game over i dopiero wtedy highscore (jeśli jakiś pobiliście), oba pojawiają się naraz, a przy okazji pokazują czy poprawiliście swój rekord życiowy. Uch, poplątałem, jestem teraz zbyt zmęczony by mówić z sensem. :) Zobaczycie jak to wygląda w wersji testowej. :)
Na koniec Johan dał dwa linki do czegoś związanego z sieciami i kazał zgadywać - co umieści w IT? Większość (nieudanych) prób krążyła wokół wrzucania powtórek bezpośrednio z gry na listy rekordów - ale okazało się, że gra będzie miała możliwość automatycznego ściagania tła menu z serwera FLD, dzięki czemu możliwe będzie przekazywanie newsów do wszystkich aktywnych graczy na świecie!
I to już chyba wszystko.. Temat "progress" został zamknięty, oto nadchodzi pierwsza beta!