Techniki manualne
W tym artykule postaram się zaprezentować garść sposobów na grę w Icy Tower, które zaobserwowałem w ciągu spędzonych przed nią lat. Przy każdej technice znajduje się odnośnik
do demonstrującej ją powtórki. (Aktualnie brak)
Odbijanie się od ścian
Odbijanie się od ścian to w Icy Tower umiejętność w zasadzie konieczna do opanowania, jeśli chcesz osiągać wyniki choć trochę wyższe od przeciętnych, zarówno w grze na piętra, jak i na kombosy. Jestprzez to tak rozpowszechniona, że powstają nawet odrębne style gry polegające na graniu bez jej wykorzystania (jak na przykład NBJ).
Ilustracja tłumaczy w zasadzie wszystko - aby odbić się od ściany należy wykonać skok w jej stronę i natychmiast po dotarciu do niej zmienić kierunek lotu na przeciwny. Należy wyczuć ten moment z dużą dozą pewności. Jeśli nie zrobisz tego we właściwy sposób i zmienisz kierunek za wcześnie, twoje odbicie będzie za słabe (być może nawet w ogóle nie dotrzesz do ściany i po prostu zawrócisz w powietrzu) i prawdopodobnie spadniesz. Za to jeżeli dobrze zaplanujesz odbicie i uda ci się odbić tak, jak planowałeś (oraz twoja prędkość przed wybiciem się była odpowiednio wysoka), możesz po odbiciu się dotrzeć nawet do przeciwległej ściany. Dobrze przeprowadzone odbicie nie powoduje straty prędkości, a nawet jest w stanie ją zwiększyć. Jest to podstawowa technika decydująca o sukcesach w grze, dosyć łatwa do opanowania (można opanować ją intuicyjnie, o ile będziesz grał wystarczająco długo) i jednocześnie niosąca za sobą same zalety. Przez to, że nie powoduje znacznej utraty prędkości, pozwala ci się szybko przesuwać do góry (na przedostatnim i ostatnim przyspieszeniu jest to wręcz jedyny sposób gry), zaś w grze na punkty potrafi znacznie poszerzyć zasięg twoich skoków bez jednoczesnej utraty cennego czasu.
Oczywiście gdy zaczniesz odbijać się bez opamiętania skokami obrotowymi po całej Wieży zupełnie nie kontrolując miejsca swojego lądowania, szczęście, które może przez jakiś podstawiać ci schodki akurat tam, gdzie leci Harold, może szybko cię opuścić. Dlatego warto opanować też dwa sposoby osłabienia siły swojego odbicia w celu dostania się do upatrzonego schodka. Jeden to ograniczenie rozpędu ze schodka (lub skrócenie jego trasy), drugi to opóźnienie lotu już po samym odbiciu się.
Pobierz przykład (25 kB)
Odbijanie się od ścian - wersja bez skoku
Ciekawym aspektem mechaniki Icy Tower jest wykorzystanie
odbijania się od ścian wyłącznie w celu zwiększenia swojej prędkości. Jeśli, tak jak na ilustracji, znajdujesz się
na wewnętrznej krawędzi schodka sąsiadującego ze ścianą, możesz rozpędzić się biegnąc w jej kierunku, zmienić
kierunek biegu, lecz nie wybijać się, a biec dalej, aż wrócisz do punktu wyjścia (i skoczysz). W rezultacie,
jeśli wszystko dobrze pójdzie, pod koniec całej operacji będziesz dysponował prędkością, jaką normalnie uzyskać
mógłbyś jedynie na schodku dwa razy dłuższym. Niestety ta technika ma większą szansę niepowodzenia niż zwykłe
odbicie się od ściany, ponieważ po zmianie kierunku masz wyjątkowo mało czasu na wybicie się w odpowiednim
momencie. Nie zdziw się w razie niepowodzenia.
Jednak jeżeli taki manewr zakończy się sukcesem, przynosi sporą satysfakcję i jest dość efektowny - szczególnie wykonany na najwyższej prędkości centymetr nad dolną krawędzią ekranu. :)
Można też skorzystać z takiego ustawienia schodków połowicznie: dobiec do krawędzi wieży i dociskać postać do ściany tak długo, aż będziemy mieli pewność, iż jesteśmy tak daleko od wewnętrznej krawędzi schodka, jak to możliwe. Wtedy wystarczy nam tylko pobiec w drugą stronę i skoczyć. Takie rozwiązanie przydaje się, kiedy potrzebujemy porządnego - ale nie nadzwyczajnego - rozbiegu, a nie chcemy ryzykować natychmiastowego odbicia się od ściany.
Pobierz przykład (25 kB)
Odbijanie się od ścian - wersja z przelotem
Gdy znajdziesz się w sytuacji, w której idealnym rozwiązaniem okazałoby się
wykonanie powyższej techniki, ale pomiędzy schodkiem a ścianą znajduje się przerwa, nadal masz szansę na jej
powodzenie. Harold, o ile ma wystarczającą prędkość, może zwyczajnie przebiec nad pustym obszarem, i, o ile
właściwie się odbijesz, zrobić to samo podczas przemieszczania się w drugą stronę. Nie można jednoznacznie
stwierdzić, nad jakim odstępem można jeszcze przelecieć
, a nad jakim skończy się to upadkiem, lecz może
to być 1-2 centymetry (zależnie od monitora :) ). Ogólnie mówiąc, w krytycznej sytuacji zawsze warto zaryzykować
takie posunięcie.
Pobierz przykład (25 kB)
Powstrzymywanie skoku
Przywołajmy sytuację z zakończenia pierwszej sekcji. Wybiłeś się ze schodka, mocno odbiłeś od ściany i nagle spostrzegasz, że jeżeli nic nie zrobisz (lub będziesz nadal wciskał strzałkę w lewo, jeżeli nie puściłeś jej od razu po odbiciu się) przeskoczysz schodek do którego masz zamiar dotrzeć. W takim wypadku musisz po prostu spowolnić postać poprzez wciskanie strzałki w prawo (lub puszczenie strzałki w lewo) do czasu, aż nie wylądujesz bezpiecznie. Najlepiej zrobić to na początku schodka, ponieważ wówczas nadal będziesz miał wybór, czy wybić się ponownie natychmiast po lądowaniu, czy dopiero na jego drugiej krawędzi.
Jest to (przynajmniej dla mnie) dosyć trudne, ponieważ łatwo jest przedobrzyć w zatrzymywaniu się i zwyczajnie nie trafić w schodek. Ale prawdopodobnie jest to tylko kwestia praktyki.
Według mnie technika ta jest prawie zupełnie nieprzydatna w grze na piętra, za to opłaca się ją znać podczas zdobywania kombosów (o ile nie robisz ich jakimiś wielkimi skokami obrotowymi, bo przy nich twoja prędkość jest na tyle duża (i wyskakujesz na tyle wysoko w górę), że tak dokładna ich kontrola jest praktycznie niemożliwa).
Pobierz przykład (25 kB)
Powstrzymywanie skoku - blisko krawędzi ekranu
Ten przykład znajduje odzwierciedlenie głównie w grze na punkty. Przeanalizujmy sytuację z obrazka: kiedy wybijasz się mocno w górę na upatrzony przez siebie schodek przy górnej krawędzi ekranu, postaraj się po dotarciu na jego wysokość utrzymywać Harolda w osi góra-dół (linia ciągła na rysunku). Da ci to zabezpieczenie przed sytuacją, gdzie - jeżeli nad schodkiem na który masz zamiar skoczyć znajduje się jeszcze jeden, którego w tej chwili nie widzisz - niespodziewanie zahaczysz o samą jego krawędź i nie zdążysz na to zareagować natychmiastowym od niego odskoczeniem. W razie wystąpienia takiej sytuacji najprawdopodobniej w bezsensowny sposób zmarnujesz kombos (linia przerywana), natomiast redukując przesunięcie Harolda zwyczajnie wskoczysz o jedno piętro wyżej niż planowałeś i ponieważ nie będziesz się na nim przemieszczał, zachowasz pełną kontrolę nad dalszą grą.
Jeżeli zamiast tego uda ci się uniknąć utraty kombosa podczas nie spowolnionego skoku, z położenia, w którym się znajdziesz, nadal trudno jest wydostać się szczęśliwie. Ponownie znajdziesz się ponad górną krawędzią ekranu i cała sytuacja może się powtórzyć.
Pobierz przykład (25 kB)
Skok z dołu
W wypadku gdy schodek, na który właśnie masz zamiar skoczyć, jest trudno dostępny, a pod tobą znajduje się inny, z poziomu którego skok ten stanie się prosty do wykonania, moż esz po prostu zejść na niego i wykonać swój ruch stamtąd.
Metoda ta może okazać się przydatna w
NML, gdy przy okazji zejścia na dół masz zamiar zmarnować
przeszkadzający ci właśnie kombos. Może także funkcjonować jako nieco zmodyfikowana wersja
odbijania się od ściany z przelotem
, jeżeli odstęp pomiędzy schodkiem,
na którym aktualnie stoisz a ścianą jest na tyle duży, aby nie dało się przez niego przebiec, a jednocześnie
dzięki odbiciu się od ściany podczas spadania możesz wylądować na niższym schodku z przyzwoitą prędkością.
Można ją również z dużym powodzeniem (tak samo zresztą jak odbicia bez skoków) stosować w kategorii
CML.
Ogółem nie jest ona jednak stosowana zbyt często. Gwałtownie wybija z rytmu ciągłego przemieszczania się do góry, a przy tym na bardzo wysokich prędkościach może stać się po prostu niewykonalna.
Pobierz przykład (25 kB)
Przetrzymanie skoku
Kiedy obserwuję grę najlepszych graczy Icy Tower, zauważam, że kiedy są w trakcie odbijania się od ścian często nie wykonują kolejnego skoku od razu po wskoczeniu na schodek (co przy odrobinie umiejętności może nastąpić tak szybko, że ciężko nawet to dostrzec), lecz biegną wzdłuż schodka od miejsca lądowania aż do samej jego krawędzi. Przypuszczam, że chodzi w takim wypadku o uzyskanie jak największej ilości czasu do namysłu odnośnie celu następnego skoku, a także o uzyskanie dla niego jak najwyższej prędkości.
Niestety z tą techniką wiąże się podwyższone niebezpieczeństwo nie wybicia się na czas i zsunięcia ze schodka. Niektórym graczom udaje się tego w jakiś sposób uniknąć, innym nie (być może zależy to od jakości klawiatury lub gamepadu?). Ja należę do tej drugiej grupy i granie w ten sposób jest dla mnie nie dość, że nieefektywne, to jeszcze o wiele bardziej stresujące. :)
Pobierz przykład (25 kB)
Przygotowanie do wybicia
Niekiedy zdarzy ci się wpaść akurat na serię krótkich schodków ułożonych bezpośrednio nad sobą i z powodu zbyt dużej prędkości przesuwania się ekranu nie będziesz miał możliwości skutecznego odbicia się od ściany (lub też z powodu obranego stylu gry nie chcesz tego zrobić). Staraj się wtedy ustawiać podczas swoich skoków w ten sposób, aby mieć wolne miejsce do rozbiegu z tej strony, z której widzisz (lub spodziewasz się zobaczyć) schodek.
Pobierz przykład (25 kB)
Społeczeństwo Icy Tower składa się oczywiście wielu innych graczy - możesz pobrać ich powtórki z oficjalnej listy rekordów, przeanalizować je na własną rękę i wyciągnąć wnioski. :) Polecam też lekturę pozostałych poradników na naszej stronie. Wysokich skoków!