Schodki
Często w Sieci można spotkać pytania typu "Co jest po drewnianych/niebieskich schodkach (poziomach, kładkach)?" więc w tym artykule przedstawię i opiszę wszystkie typy schodków. Wszelkie zamieszczone tutaj nazwy są oczywiście wymysłem autora artykułu. ;)
Wygląd i informacje
0-99
|
|
kamienne
(betonowe) |
|
Od zawsze był to pierwszy typ schodka w IcyTower. Skacze się na nim dosyć wygodnie, ma wyraznie zaznaczone boki. |
100-199
|
|
lodowe*
|
|
Kolejny typ schodka. Nie różni się niczym specjalnym od poprzednika (ma nawet taka sama tabliczkę z numerami pięter), jedyna rzecza jaka można zauważyć jest lekkie zniekształcenie jego dolnej podstawy (po lewej stronie). Tylko ten i poprzedni rodzaj schodka maja typowa dla siebie gruba budowę. |
200-299
|
|
drewniane
|
|
Przy słabym kontrascie i jasnosci monitora często nie
widać tych schodków wyraznie, dzięki czemu skaczę po nich ostrożniej
niż po innych. Ten typ schodków ma jako pierwszy specyficzny wyglad, który powtarza się potem w schodkach "300-399", "400-499" i "900-999". |
300-399
|
|
gwiezdne
(kosmiczne, metalowe?) |
|
Ten typ schodków był ostatnim z dostępnych w oryginalnym IcyTower 1.0/1.1. Po doskoczeniu na 400 piętro seria powtarzała się i znowu pojawiały się schodki typu "0-99", potem "100-199" itd. |
400-499
|
|
klejowe
(lawowe?) |
|
Pierwszy typ schodków dostępny tylko w wersji 1.2.
Tu rozpoczyna się (przynajmniej u mnie) duże natężenie niematerialnych
schodków. Ciekawostka: o ile pamiętam Harold stojacy na tego typu schodku był pokazywany na stronie Daffid Icy Tower na długo przed premiera IcyTower 1.2. :-) |
500-599
|
|
kościane
|
|
O tych schodkach nie da się powiedzieć nic poza tym, że zdaje się tu zanikać występowanie wyżej wspomnianego błędu, ale potrafi on wystapić w całej Wieży (zarówno na 180 schodku (podobno jest pechowy pod tym względem), jak i nawet powyżej 1000 piętra). |
600-699
|
|
roślinne
(winogronowe) |
|
Kolejny typ schodka. |
700-799
|
|
ceglane
(wojskowe, Mario) |
|
Na schodkach tego typu skacze mi się najwygodniej* w całej grze - maja bardzo wyraznie zaznaczone zakończenia i dzięki temu wiadomo, jak daleko można się posunać. ;-) |
800-899
|
|
chmurowe
|
|
Jeszcze jeden typ schodka. Pod względem wygody skakania jest zupełnym przeciwieństwem poprzednika. |
900-999
|
|
tęczowe
|
|
Ostatni oryginalny typ schodka w 1.2, odpowiednik schodków "300-399" z wersji 1.1. Po doskoczeniu do 1000 piętra cała seria zaczynała się od poczatku i z powrotem widzimy schodki pierwszego typu. W Icy Tower 1.2.1 schodki tęczowe pojawiają się już do końca (?) wieży. W Icy Tower 1.3 jest to przedostatni typ schodka. |
1000-(nieskończoność)
|
|
łańcuchowe
|
|
Typ schodka obecny jedynie w najnowszej wersji Icy Tower - 1.3. Po dotarciu do niego powtarza się w nieskończoność (do "końca" wieży). |
Odblokowywanie schodków
W IcyTower 1.2 dodano możliwosć odblokowywania schodków.
Na czym to polega? Po dojsciu pierwszy raz na piętro na którym pojawia
się nowy typ schodka dostaniesz komunikat z gratulacjami oraz możliwosć
zaczynania gry od tego rodzaju schodka (do ustawienia w "Options"
-> "Game Options" -> "Start Floor"). Pózniejsze
odblokowanie następnego z kolei typu schodków nie uniemożliwia odblokowywania
typów poprzednich. Uwaga - zmiana nie powoduje rozpoczynania gry z wyższego
piętra, a tylko ustawienie wygladu schodków poczatkowych na taki, który
posiadał wybrany schodek.
Odblokowywanie jest możliwe tylko w wypadku doskoczenia do schodka który
oryginalnie posiadał dany wyglad. Na przykład nie można wskoczyć na setne
piętro, ustawić poczatkowego schodka na lodowy, w następnej grze doskoczyć
znowu na setne piętro i odblokować schodków drewnianych, ponieważ jednak
nie doskoczyłes do (wymaganego) dwusetnego piętra.
Nie wiem co się stanie, jeżeli sprawny gracz doskoczy powyżej
999 piętra - ale chyba do listy odblokowanych schodków doda się nowa pozycja
wygladajaca tak samo jak schodek "0-99". Pewnie nie ma żadnej
różnicy czy wybierze się typ schodka odblokowany dzięki doskoczeniu na
100 czy na 1000 piętro. Nie wiadomo też,
czy zmiana poczatkowego schodka ma jakis wpływ na bugi gry (np. niematerialnosć
schodków). Jurko kiler przez długi czas (chociaż może to był tylko przypadek)
nie niał z nimi problemu gdy ustawił poczatkowy schodek na lodowy, ale
Johan Peitz powiedział kiedys, że to naprawdę nie powinno mieć na nic
żadnego wpływu...
Ilosć odblokowanych schodków jest zapisana w pliku tower.cfg.
Tak własciwie to zastanawiam się po co ja to piszę, skoro i tak każdy
prędzej załapie o co w tym wszystkim chodzi przez minutę gry niż przez
te pięć minut czytania. :-D
Długosć schodków
Łatwo zauważyć, że na poczatkowych piętrach schodki sa
dłuższe. Im wyżej, tym bardziej się skracaja (co np. utrudnia robienie
kombosów). Najkrotsza dlugosc osiagaja chyba w okolicach 450 piętra
i potem już jej nie zmieniaja (nawet, jeżeli doskoczy się do 400/1000
schodka i z powrotem będzie się skakać po schodkach o wygladzie tych poczatkowych).
Na długosć schodków nie ma także wpływu odblokowanie poziomów - po prostu
ich krótkosć/długosć jest przypisana do realnej wysokosci w Wieży, a nie
wygladu.
Sadzę że wszystkie schodki maja ustawiona jakas długosć, która jest stała
długoscia minimalna i na pewno nie moga być krótsze (pewnie jest wybrana
tak, aby pozwalała na zrobienie skoku co dwa piętra - bo o ile wiem to
można zrobić zawsze). Długosć maksymalna to druga wartosć, która też jest
ustalana na poczatku, ale skraca się co jakis przedział, ilosć schodków
dochodzac do długosci minimalnej własnie około 400 schodka. Schodki w
danym przedziale miałyby długosć losowo wybrana pomiędzy długoscia minimalna
a maksymalna - gdy te wartosci stana się równe schodki będa takie same.
*Wiem, że najwygodniej skacze każdemu po schodkach najdłuższych, ale w
tamtym miejscu chodziło mi o zalety tylko samego wygladu.
Schodki w grze
Schodki sa zakodowane - jak wszystkie grafiki - w pliku
data.dat w katalogu data.dat. Ogólnie schodek składa się z trzech częsci,
lewej, srodkowej i prawej oraz tablicy z numerem piętra
(pojawia się co 10 pięter) Przy zwyczajnych schodkach wyswietlane
sa wszystkie trzy elementy, ale schodki długie (co 50 pięter, dekorowane
gwiazdkami przy "EyeCandy" ustawionym na chyba "Lots")
maja wyswietlana tylko czesć srodkowa. Te wszystkie grafiki można podmienić
na inne, swojego autorstwa, ale gdy sam tak zrobiłem tablice od pięter
przesunęły się bodajże lewo. Nie wiem, jaki może być tych grafik maksymalny rozmiar (i
szerokosć i wysokosć).
Dla tych którzy nie chca sie męczyć z odblokowywaniem schodków zamiesciłem pliki tower.cfg z odblokowanymi piętrami (nadesłane przez Johna Beaka)
Nie jestem pewien czy poniższe pliki działają na IT 1.3 (były tworzone pod IT 1.2). "Pewniakiem" jest tylko ostatni plik, nie oznaczony kursywą!
Bez odblokowanych schodków :)
Odblokowane do 100 piętra
Odblokowane do 200 piętra
Odblokowane do 300 piętra
Odblokowane do 400 piętra
Odblokowane do 500 piętra
Odblokowane do 600 piętra
Odblokowane do 700 piętra
Odblokowane do 800 piętra
Wszystkie typy schodków odblokowane (IT 1.2)
Wszystkie typy schodków odblokowane (IT 1.3)
Pliki te trzeba podmienić z oryginalnym tower.cfg. Będziemu musieli wtedy pobijac swoje rekordy od nowa.. Chyba ze sie dogadasz z Johnem Beakiem i odblokuje ci piętra na twoim starym tower.cfg bez zmieniania dotychczasowych wyników ;) Co jest oczywiście dość trudne, tak więc najlepiej skopiować gdzieś swój tower.cfg a potem dopiero ściągać te pliki.
PS. Kiedys na forum Free Lunch Design widziałem krótkie historyjki o "legendarnym" powstaniu każdego z typów schodków w IT. Chyba się nie zachowały, ale jesli jakims cudem je znajdę to może doda się je do tego artykułu. :-)